Små förbättringar

Efter Me-Made-May när jag faktiskt använde de flesta av mina hemgjorda plagg lite mer, insåg jag att jag skulle trivas mycket mer i dem om jag gjorde några små ändringar. Speciellt behövde jag ta in min Renfrew och min småblommiga blus i midjan. Små saker som man kan skjuta upp i det oändliga, men jag bestämde mig för att ägna en veckas sytid åt dem, så de blev faktiskt gjorda.
renfrew-intag

Renfrew var enklast åtgärdad: Jag behövde ta in några centimeter i sidsömmarna för att det inte skulle bli fult och bubbligt så fort tröjan gled upp en aning. Så jag tog på mig den utochin och nålade in sidorna så att det verkade bra. Sedan ritade jag efter nålarna och sydde en ny söm. Resultatet är helt ok, det är åtminstone bättre än innan.

blompuff-intag1
Med blusen följde jag samma grundläggande teknik, men var lite mer noggrann och ritade de nya sömmarna med en kurvlinjal istället för på frihand. Eftersom den är sydd med prinsessömmar hade jag fler ställen att fördela intagningarna på, vilket var tur eftersom jag behövde ta in ungefär 10 cm. Blusen hade av någon anledning 20 cm rörelsevidd i midjan, vilket jag nu tycker är helt galet mycket. Hur tänkte jag när jag sydde den? Jag är supernöjd med hur blusen är nu! Mycket snyggare både utanpå byxor och nedstoppad i en kjol.

I improved a couple of my makes by just taking them in at the waist. The Renfrew-shirt only needed a couple of centimetres in each side, while the blouse needed a lot. For some reason it had about 20 cm ease around the waist, which I brought down to 10. At least I had all the princess seams to work with. All in all I’m much happier with of them now.

Kommentera

