Havsälva

På Midsommarafton trotsade jag, min sambo och hans föräldrar de grå molnen och gjorde en liten utflykt till Stora Amundön. Där ute på en klippig udde passade jag på att få min fina, randiga kofta fotograferad. Namnet ”Havsälva” kom jag på ungefär när jag började sticka koftan och det krävde lite hav i bakgrunden till de officiella bilderna.
havsälva6

Mönster: Featherweight cardigan
Garn: Ullcentrum 1-trådigt ullgarn, 0,7 nystan av varje färg
Stickor: 3,5 mm

havsälva4
Jag har ju skrivit om koftan åtminstone ett par gånger tidigare, så mina spontana tankar om den är mer eller mindre uttömda. Men jag är nöjd och kommer med stor sannolikhet att använda koftan en del. Den är väldigt lätt och tar nästan ingen plats om man rullar ihop den, så den är ett bra ta-med-om-det-blir-svaltplagg. För den är ju ganska varm också, trots det tunna garnet. Det aningen negativa med den är att ullen kliar, hittills har jag fått bita ihop lite när jag har använt den, men kanske blir den mjukare med tiden.

havsälva5

Jag följde mönstret i början, men stickade koftan ganska mycket längre än originalet. Både ärmarna och kroppen är ungefär 35-40 cm långa. Dessutom råkade jag sticka fel sorts resår i nederkanten och orkade inte repa upp när jag upptäckte det. Men det gör inte så mycket tror jag. Om jag skulle sticka mönstret igen skulle jag nog använda ett garn med lite mer tyngd och mindre filtighet, jag tror att det skulle ge ett lite bättre fall. Jag skulle också sticka en större storlek eller åtminstone lägga till fler maskor i ryggpartiet av raglanen. Som det är nu sitter ärmarna lite vridna bakåt.

Despite the dark clouds my boyfriend and I and his parents went for a walk by the sea on Midsummers Eve. There I finally had some pictures taken of my striped cardigan. The name means ”Sea elf” and was something that came to me when I started knitting with the yarn.

One thought on “Havsälva

  1. Ping: Tvåtusentretton | Lite Av Varje

Kommentera

