Nya stickningar!

Så snart jag hade blivit klar med koftan var jag givetvis tvungen att hitta på något nytt att sticka. Eller rättare sagt jag var tvungen att skaffa garn till det jag redan hade hittat på. Nu har jag kommit såpass långt med båda mina nya projekt att det finns något att visa upp.

leaves1

Det jag har kommit längst på är en kofta för varmare årstider. Den här gången borde det verkligen fungera eftersom garnet är en blandning av bomull och bambu. Jättemjukt och ger en lite slinkig stickning. Koftmönstret är lite av ett eget påhitt eftersom jag inte kunde hitta något som passade bilden i mitt huvud. Jag stickar den i delar så att jag får lite sömmar som kan stabilisera det slinkiga. Hittills är jag klar med bakstycket och har hunnit ett par varv på ett framstycke. Där har jag tänkt ha lövbårder på var sin sida av knappslån och en v-ringning. Förhoppningsvis blir jag klar innan hösten kommer, vilket faktiskt känns ganska troligt med tanke på hur snabbstickat det här har varit hittills.

pärlor1

Det andra nya är ett par strumpor, eftersom jag saknade att inte sticka några sådana. Dem har jag dock inte någon större brådska med. Än så länge har jag gjort en väldigt lång provlapp för att testa randningen och en liten grön tå. Jag ska göra fötterna randiga i överblivet garn från mina höstblommsvantar och ett nytt grönt och dekorera skaften med prickarna som man ser nästan överst på provlappen.

Dessutom ligger det en spetshalsduk och väntar på mig och jag har ett hittills obloggat projekt av virkade rutor som jag också håller på med då och då. Tills jag tar mig tid att skriva och fotografera det ordentligt hår det bra att titta på det på Ravelry.

As soon as I finished my striped cardigan, I had to start some new projects. The first one is another, quite summery cardigan, which I’ve already finished the back piece on. The yarn is a cotton/bamboo blend which makes rather drapey fabric. The second is a pair of striped socks, which will also have a bit of stranded colour work on the legs. There I’ve just made a green toe and a very long swatch.

2 thoughts on “Nya stickningar!

    • Ja, det är härligt. Jag har visserligen känslan av att snabbhetskänslan beror mycket på att varven är korta jämfört med mina senaste koftprojekt.

Kommentera

