Handsömnad

Nu är min rosiga klänning färdig och imorgon ska den användas för första gången. Jag har tänkt försöka få någon annan att ta bilder på mig då, så jag återkommer med bilder på hela klänningen. Nu tänkte jag bara uppmärksamma några av de avslutande detaljerna — handsydda sådana. Det fina med dem är att de knappt syns, så titta noga på bilderna. Och vet ni vad? Jag har en ny kamera att ta bilderna med också!

rosor4

Jag började med att sy i blixtlåset på maskin, men det blev så krokigt och rynkigt att jag inte stod ut med att se på det. Jag fick gå och göra något annat en stund innan jag tog fram sprättkniven. Sedan sydde jag den sista, synliga sömmen för hand. Sömmen kallas prickstygn, men det är egentligen bara efterstygn där man syr framsidans stygn väldigt korta. Synns knappt alls på bilden, eller hur?

rosor3

När jag kom till kjolens fåll var jag nästan på väg att sy den på maskin. När allt kommer omkring har jag ju synliga raksömmar runt halsen och armhålen, så varför inte i fållen? Till slut vann den noggranna delen av mig över den otåliga och jag sydde fållen för hand. Jag gjorde det till och med ordentligare än jag brukar och nu är sömmen i princip osynlig både från rätan och avigan. Man ser bara stygnen när man viker upp kanten som på bilden.

My new dress is finished and tomorrow I’ll wear it for the wedding. I’ll try to have someone take som nice pictures, so you’ll have to wait to see the whole of it. Now I’ll just point out some nice, almost invisible details. For the first time I put in the zip by hand, mostly because it looked awful when I had done it by machine. The prickstitching really is quite invisible. When I got to the hem I almost sewed it on the machine, but then the neat part of me won over the impatient. I even did the blind hem more properly than usual and now it’s almost invisible from both the right and the wrong side of the skirt.

Kommentera

