Klänning på gång

burdastyle-082012133Sedan jag blev klar med omsyningen av byxorna för ett par veckor sedan har jag sytt väldigt lite. Trots att jag har tusen idéer och material till flera stycken, har jag inte haft någon sylust. Delvis beror det på yttre omständigheter och delvis på att jag har ett projekt med en deadline. Att ha en specifik tidpunkt när något jag tillverkar ska vara klart har en tendens att minska min lust att göra detta ganska mycket. Den här gången är det ytterligare en klänning att bära på ett bröllop som jag vill sy. Detta börjar närma sig ganska raskt, men som tur är har jag fått en väldigt stor lust att arbeta med klänningen nu.

Mönstret är från BurdaStyle. Jag valde det dels för att klänningen stämde väl överrens med bilden jag hade i mitt huvud och dels för att det var billigt och lättillgängligt (bara att skriva ut hemma hos föräldrarna…). Det är lite speciellt eftersom det inte har vanliga infodringar för att forma överdelen, utan separata sidopaneler. Detta upplägg gjorde det lite extra spännande att göra ändringar i mönstret.

rosor2

Färdiganpassad toile

Mina ändringar bestod i en anpassning för liten byst, en kombinerad uppflyttning av bystpunkten och avkortning av livet och en minskning av halsöppningen. Den första gjorde jag innan jag sydde en toile, eftersom jag visste att den skulle behövas. De andra två upptäckte jag inte förrän jag provade testplagget. Kombinationsgrejen verkar vara en lite ”otillåten” — alla beskrivningar flyttar bystpunkten utan att korta livet eller kortar livet under bystinprovningarna — men jag tycker att det verkar gå bra på mitt sätt också. Efter alltihop är jag nästan helt nöjd med hur överdelen sitter. Det som fattas är att ärmarna stycker ut lite konstigt och att det finns någon konstig liten extrapåse av tyg runt armhålet. Men jag kan stå ut och ärligt talat vet jag inte hur jag skulle kunna fixa till det på ett enkelt sätt.

Anpassade mönsterdelar

Anpassade mönsterdelar

Tyget jag ska sy den riktiga klänningen i är ett ganska tjockt, kypertvävt bomullstyg. Kanske var det tänkt som gardin- eller möbeltyg, men jag hittade det på Stadsmissionen och tänkte direkt klänning. Efter att ha krånglat lite med att lägga ut mönsterdelarna på det igår, kan jag konstatera att det var precis tillräckligt. Kjolen blir dock ganska mycket kortare än i mönstret, vilket jag iochförsig hade tänkt mig ändå.

rosor-tyg

I’m making a new dress to wear to a wedding in June. The pattern is from BurdaStyle and I chose it because it matched the picture in my mind and was easily available. The most interesting part about it is that instead of darts in the bodice, it has side-panels that achieve the same effect. That made some of my adjustments a little more interesting too. I did my usual small bust adjustment before making the toile and then some other small things to get the fit rigt. I’m almost entirely happy, but I have no idea about what to do with the sleeves. The fabric I’ll use for the dress is a kind of heavy cotton twill. It might have been destined for curtains, but I found it in a charity shop and thought: Dress!

One thought on “Klänning på gång

  1. Ping: Rosor i klänningsform | Lite Av Varje

Kommentera

