Omgjorda byxor

Äntligen blev något färdigt! Byxorna som jag sa att jag skulle göra användbara inför Me-Made-May tog lite tid att komma igång med eftersom det första som behövde göras var att sprätta upp ytterbenssömmarna. Dessa var dessutom sydda med franska sömmar, så det var två långa sömmar att sprätta på varje ben. Tråkigt! När det väl var gjort gick resten dock ganska fort och nu har jag ett par hemgjorda byxor som faktiskt är bekväma.

byxor1

Åter: jag saknar att ha en kamera som inte tar fula gryniga bilder.


Historien bakom de här byxorna började för två år sedan, ungefär. Jag sydde en toile och provade och hade mig innan jag högg in i det riktiga tyget. Väl där gjorde jag misstaget att sy med franska sömmar, som tog lite mer sömsmån än beräknat, och byxorna blev för tajta över höfterna. Detta gjorde att de ville glida upp mot midjan och därmed blev ganska obekväma. Dessutom hade jag alltid en känsla av att jag gick runt i pyjamasbyxor eftersom de hade så vida ben. Hursomhelst använde jag dem väldigt sällan.

Mina åtgärder för att göra byxorna användbara var att ta bort midjelinningen, sprätta upp ytterbenssömmarna och sedan sy om dem med mindre sömsmån över höfterna. För att ta bort pyjamaskänslan smalnade jag benen genom att ta in ett par centimeter i båda bensömmarna. Till sist sydde jag på en ny linning, som jag snodde från Sewaholics Thurlow-byxor.

Resultatet kanske inte är det absolut snyggaste i byxväg, men det kändes bekvämt när jag hade på mig byxorna igår. Jag kände mig inte heller fånig när jag gick runt bland andra människor. Däremot kommer jag nog inte att våga ha på mig dem i några uppklädda sammanhang. Det finns liksom en gräns för när säckiga byxor känns ok.
byxor2
I linningen ingick det bälteshällor, och även om byxorna håller sig uppe utan tror jag att det ser bäst ut att ha ett bälte ändå. Linningen är förövrigt sjukt snygg och jag längtar efter att sy ett par Thurlows, bara för att få använda den igen (ok, inte bara därför). Jag är väldigt glad att jag hade lite kvar av tråden som jag använde från början, den räckte precis till alla synliga sömmmar.
byxor3
Man ska inte titta för noga på sömmarna över höfterna. De gamla pressade och tvättade sömmarna har lämnat ganska rejäla märken. Jag hoppas att de blir lite mindre efter en tvätt eller två.

2 thoughts on “Omgjorda byxor

  1. Ping: Me-Made-May: 20/5-26/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 27/5-31/5 | Lite Av Varje

Kommentera

