En första trikåtröja

Det här är första gången jag på allvar försöker sy i trikå. Tidigare har jag sytt lite i fleece och lekt med några begagnade tröjor, men aldrig sytt något från metervara. Jag valde Renfrew som första mönster eftersom jag hade hört bra saker om det och att det skulle vara nybörjarvänligt. Det sistnämnda håller jag helt klart med om, att sy på ”muddar” i kanterna istället för att fålla kändes åtminstone lättare.
Randig renfrew
Mönster: Sewaholics Renfrew
Tyg: Bomull/elastanjersey från Stoff och Stil
Tillbehör: Bomullsband för att stabilisera axlarna

Själva sömnaden i tröjan är jag nöjd med, speciellt för att vara ett första försök. Några av sömmarna är lite bubbliga, men inte så farligt och på ett par ställen blev det några oplanerade rynkor. De vid halsen hade säkert kunnat undvikas om jag hade sträckt ut bandet mer när jag nålade fast det, men jag hade inte fått in tekniken då och orkade inte sprätta efteråt.
Randig renfrew
Tyvärr passar inte tröjan perfekt. Faktiskt tror jag inte att jag hade köpt den om jag hade provat den i en butik. Jag kommer nog ändå att använda den under koftor eller så, vilket var själva meningen med att sy 3/4-ärmarna… Till nästa version jag syr kommer jag dock att försöka ändra flera saker:

  1. Ärmhålen är för små. Dels är det obekvämt och dels drar tyget upp sig konstigt ovanför bysten. Det kanske har något att göra med att jag gjorde lite fel när jag sydde i ärmarna och fick tyg över i själva armhålen. Jag tänker mäta på en tröja som passar och ändra längden efter det.
  2. Axlarna kanske är för tajta, fast det är lite svårt att avgöra när ärmhålen är för små. Jag kommer inte att göra något åt det till nästa version, men kanske senare.
  3. Bandet längst ned är för tajt och får tröjan att bubbla sig över magen och svanken eftersom det glider upp. Jag tänker helt enkelt göra bandet lite längre och själva tröjan vidare längst ned för att det få plats med mina höfter.
  4. Till sist tycker jag att tröjan är lite för vid runt midjan, så jag tar nog in den där lite allmänt.


I’ve made my first top out of knit fabric! I’m quite happy with the seaming, not too bad considering it was my first try, but unfortunately the top doesn’t really fit well. The armhole is too small and the waistband too tight. I’ll try to make adjustment to this for my next version.

3 thoughts on “En första trikåtröja

  1. Ping: Me-Made-May: 20/5-26/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 27/5-31/5 | Lite Av Varje

  3. Ping: Små förbättringar | Lite Av Varje

Kommentera

