Söt som socker

Jag sa väl att jag höll på med en Alma till? Nu är den klar och den här gången drar den åt det väldigt gulliga hållet. Tygets små hålbroderade blommor (heter det så?) får åtminstone mig att tänka på barndomens prinsessdrömmar. Kragen bidrar väl också till det gulliga, antar jag. Bilderna fick bli framför bokhyllan den här gången eftersom jag var rädd att den vita blusen skulle försvinna mot den vita väggen. Man kan se ganska tydligt vilken smak i böcker vi har, va?
Vit Alma
Mönster: Sewaholics Alma blouse
Tyg: Tunn bomullsväv med hålbroderade blommor från Stadsmissionen
Tillbehör: Inga!
Vit Alma
Till den här versionen justerade jag axlarna för att få lite mer rörelsemöjlighet och nu känns de riktigt bra. Jag kan röra armarna upp och ned och fram och tillbaka utan att känna att tyg spänns över skulderbladen. Sedan är jag ju medveten om att de här korta ärmarna ger väldigt mycket mer rörlighet än de andra, men jag tror ändå att jag har gjort en lyckad justering. Jag bestämde mig också för att prova om det gick att klara sig utan dragkedja den här gången (mest för att jag var lat…), vilket inte var några problem.
Vit Alma
Kragen är sydd med ett ganska kraftigt vinrött linnetyg på undersidan. Min tanke var mest att det skulle lysa igenom i hålen, men det tonar hela kragen litegrann mot rosa. Inte mig emot — det ger lite kontrast i kragen så att den inte försvinner helt. Eftersom linnetyget är såpass tjockt och jag ville att det skulle synas i hålen valde jag att inte sätta något mellanlägg på överkragen. Förhoppningsvis kommer den inte att skrynkla sig allt för mycket.

Another Alma, this very cute and sweet. The eyelet fabric reminds me of my princess dreams from childhood. I made an adjustment for wide shoulders for this version and I think it has done the trick. The undercollar is made from a rather heavy linen, which I hoped would show through the holes. It does that and more, but I like the colour effect it gives to whole collar.

3 thoughts on “Söt som socker

  1. Ping: Me-Made-May: 6/5-12/5 | Lite Av Varje

Kommentera

