En mild blus

Jag har velat sy en Alma-blus ända sedan Sewaholic släppte mönstret förra sommaren, men av någon anledning blev det aldrig av att beställa några mönster. Förrän nu alltså. Och eftersom jag gillar modellen kommer det att bli flera stycken sydda.
Alma
Mönster: Sewaholics Alma
Tyg: Syntetiskt skjorttyg
Tillbehör: Ärvd bomullsspets, blixtlås
Alma
Det första man syr av ett nytt mönster är ju alltid lite av ett test, så jag tog till ett tyg jag hittade på Myrorna. Nu trodde jag inte att jag skulle ha några problem med mönstret eftersom det för en gångs skull passar mina mått perfekt. Tyvärr verkar min päronformade kropp skilja sig en aning från den som mönstret är ritat efter och blusen blev trång över axlarna. Inte så mycket att det ser konstigt ut när jag har den på mig, men jag har lite svårt att röra armarna framåt eller uppåt. Som tur är finns det bot på detta, så nästa version ska nog passa bättre.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
För övrigt är jag nöjd med min kreation. Jag är inte helt säker på exakt hur det är snyggast att bära den, så därför har jag tagit med bilder på alla möjligheterna. Om jag ska ha bälte bör det nog vara lite smalare än det här som jag hittade i min byrå. Annars gillar jag hur den ser ut utan midjemarkering.
blå-alma4
Runt halsringningen sydde jag fast lite gammal bomullsspets som jag har ärvt från farmor. Det såg så tråkigt utan något som bröt av innan huden. Så här blev det rätt gulligt tycker jag. Jag har inte sytt något dolt blixtlås eftersom jag inte har någon sådan pressarfot och har läst alldeles för mycket om hur svårt det ska vara utan. Istället har jag sytt dragkedjan med ett stort överlapp på ena sidan, så den är i princip osynlig utom lite snett bakifrån.

I’ve wanted to make an Alma blouse almost since Sewaholic released the pattern last August, but for some reason I’ve put off ordering the pattern until now. The fabric is some second hand synthetic shirting that I thought would be ok for a test make. To add some interest around the neckline I sewed on a bit of cotton lace that I inherited from my grandmother. Since I’m slightly scared of them, I didn’t use an invisible zip and made a lapped one instead.

I was hoping that I wouldn’t have to make any alterations when the pattern followed my measurements as closely as this, but it seems my pearshaped body is slightly different from the one the pattern was drafted on. The blouse is narrow in the shoulders and the fabric strains almost as soon as I move my arms forwards or backwards.

2 thoughts on “En mild blus

  1. Ping: Me-Made-May ’13: 1/5-5/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 20/5-26/5 | Lite Av Varje

Kommentera

