Tyg och planer

När jag inte har något färdigt att skriva om, kan jag ju alltid berätta om vad jag har tänkt göra den närmaste tiden. Jag har nämligen köpt flera mönster och burit hem så mycket tyg att den käre sambon undrar om vi till slut kommer att få plats här för alla textilier.
Bild
Först ut är två Alma-blusar efter mönster från Sewaholic. Det randiga tyget hittade jag på Myrorna och det är någon sorts syntetiskt skjorttyg. Fjärilarna är bomullsvoile från Stoff och Stil, som jag tänker mig att kommer bli en underbar sommarblus.
Bild
Hos Stoff och Stil köpte jag även två trikåvarianter eftersom jag vill prova på att sy lite t-shirtar. Till detta har jag mönstret ”Renfrew”, vilket beskrivs som ett bra mönster om man inte har sytt så mycket i trikå tidigare.
Bild
Till sist sprang jag häromdagen på någons mammas bortskänkta tygförråd på Stadsmissionen. Det är inte så ofta jag har stött på bra tyger, men den här gången fanns det riktigt mycket. Jag valde att inte köpa någon manchester, utan koncentrerade mig på annat. Till vänster i bilden är två tunna kypertvävda ylletyg. Båda tillräckligt mycket för att jag ska kunna sy något ordentligt av det och mitt för en spottstyver jämfört med priset i en tygaffär. Jag tror att jag ska sy byxor och klänning av dem. Till höger ligger ett grått fodertyg och ett vitt, broderat bomullstyg, som jag tror ska bli ännu en blus.

When I haven’t got anything finished to show, I might as well tell you about my sewing plans. In the first picture there are some synthetic shirting that I bought second hand and some cotton voile. Both of which I’m planning to make Alma-blouses out of. In the second there are two different knits, since I want to try makeing some tops using the Renfrew pattern. In the third is my latest second hand haul; two large pieces of thin wool twill, some white cotton eyelet and a grey lining fabric. The wool is destined to be trousers or dresses and the eyelet probably another blouse.

Kommentera

