Good Day Sunshine

BildFörra helgen var jag på fest. Ingen stor eller fin sak som egentligen ger anledning att klä upp sig så värst. Bara en liten sammankomst med goda vänner. Värdarna hade gett oss temat ”Musik” att klä oss efter och eftersom jag inte har så väldigt mycket att tänka på annars, spann jag loss litegrann. Då Beatles musik för tillfället står högt i kurs hos mig ville jag komma på någon av deras låtar att inspireras av. Den första som jag kom på och som funkade med något klädesplagg jag ägde var ”Good Day Sunshine” och det var min Solskenskjol som jag tänkte på då.

Lite efter att jag hade bestämt mig för mitt tema var jag och snokade runt i en Stadsmissionenbutik och råkade hitta en fantastisk solskensklänning, som dessutom funkade väldigt bra om jag utökade temat till 60-tal. Tyget är faktiskt siden och den fick jag för 80 kr. Storleken var perfekt över höfterna, men lite stor i bysten (förstås), men eftersom klänningen är sydd med prinsessömmar var det inget problem att ta in litegrann där. Det var bara lite knepigt att nåla och prova och sy när det redan fanns ett foder i klänningen också. Men jag lyckades hyfsat ändå.

Därefter var jag tvungen att konfrontera problemet att jag behövde ha något över axlarna. Dels för att det är kallt och dels för att jag inte gärna visar upp mina axlar. Jag snurrade runt på Ravelry och hittade shrugs , men kom fram till att jag inte skulle hinna sticka en på två veckor. Då fick jag en snilleblixt och kom på att jag kunde fuska och tillverka en av en halsduk. Jag klippte av en spetshalsduk i akryl till lagom längd och säkrade kanten med lite zickzack. Därefter sydde jag ihop ärmar och plockade upp maskor och stickade kanterna. Där använde jag ett krämfärgat akrylgarn som jag tror att jag har snott av mamma.

Till sist kombinerade jag ihop allt och la till en 60-talsinspirerad frisyr. Internet är verkligen fantastiskt när det gäller att hitta instruktioner till det mesta. Här samlar jag hårinspiration. Jag önskar mig en lite bättre bild på outfiten, men varken min självutlösare eller min sambo är särskilt bra fotografer och jag är inte särskilt bra på att posera. Kanske behöver en fotokurs?

Och låten då? Den kommer från albumet ”Revolver” från 1966.

Kommentera

