Invigningsprojekt

Nu har jag hunnit prova min nya symaskin och jag kan lugnt säga att jag är nöjd med det mesta. Det enda som jag inte kommer riktigt överrens med är zickzacken. Jag tror att trådspänningen är hårdare än jag är van vid, så tyget dras liksom ihop inuti sömmen när jag syr i ett lager. Om jag syr längs en kant kan jag lösa det genom att använda en speciell pressarfot, men en bit in i tyget är det svårare. Jag har vant mig vid att zickzacka i mitten av en sömsmån och sedan klippa av tyget utanför för att avsluta sömmen, men det fungerar inte alls. Den bästa lösningen är väl förmodligen att klippa först och sy sedan. Det är bara så svårt att bryta vanor… Tre saker som jag däremot är förtjust i är funktionen som gör att nålen automatiskt stannar nere i tyget, de automatiska knapphålen och att man kan sy fast knappar med maskinen!

JordgubbspåseFör att testa symaskinen och vänja mig vid den lite började jag med ett enkelt projekt. Jag har känt ett behov av en ny påse att förvara stickningar i och det verkade vara en perfekt sak att börja med — bara raka sömmar! Storleken är samma som min förra, men jag skippade handtaget och sydde två fickor inuti; en för mönster och en för pennor och småsaker. Yttertyget är en gammal gardin som jag hade i mitt flickrum (nu har jag en del av den i köket) och fodret en bit tunn lakansväv.

Sedan tog jag tag i en blus som jag klippte ut delarna till innan jag flyttade. Där har jag gjort något som jag har funderat över ganska länge, nämligen att återvinna en gammal herrskjorta. Den här köpte jag på Stadsmission och tyget är ren bomull. Efter att ha använt blusen lite förstår jag varför vissa män alltid bär skjorta — tyget är så härligt mjukt och följsamt, men ändå stabilt.

Skjortblus

Rutmönstret tyckte visst inte om att förminskas…

Mönster: Simplicity 7458
Tyg: 
Herrskjorta i bomull
Tillbehör:
5 knappar från skjortan

Jag tänkte i princip bara återvinna tyget, så jag klippte isär skjortan och passade in mina mönsterdelar på det som blev över. Det funkade ganska bra, men för att kunna använda knappkanterna och nederfållen, blev några saker lite konstiga. Vänster framstycke är  t ex längre än det högra, så jag behöver alltid ha blusen nedstoppad… Jag återvann även kragen från skjortan eftersom jag inte hade tillräckligt med tyg för att få in den någonannanstans.

SkjortblusMönstret har jag ju använt en gång tidigare, med lite halvdant resultat. Nu försökte jag rätta till det genom några ändringar i pappersmönstret och lyckades rätt bra. Jag anpassade framstycket för en mindre byst och det verkar ha avhjälpt även ryggproblemen. Den här gången ser det inte ut som jag har en påse hängande i svanken, men min kamera ville inte fokusera på ryggen så det finns inga bildbevis.

Now, I’ve had time to try out my new sewingmachine (Janome DC3040) and I really like it. The exception is the zigzag which makes the fabric tunnel most of the time. I can work around it though, so it’s not a huge issue.

I started small, with a new bag for my knitting. I made it almost the same as an old one, but added a second pocket. The fabrik comes from an old curtain which I had in my bedroom when I was about seven.

Then I pulled out the pieces to blouse, which I had cut out before I moved. The fabric is a recycled men’s shirt in a lovely cotton. I had used the pattern before, so I knew I had to do a Small Bust Adjustment. This worked wonders for most of the fit issues I had the first time, both front and back.

Annonser

2 thoughts on “Invigningsprojekt

  1. Ping: Me-Made-May: 6/5-12/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 13/5-19/5 | Lite Av Varje

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s