Ojdå

Nu har det visst gått ett tag sedan jag skrev sist, men den här gången beror det inte på att jag inte har något att visa upp. Tvärtom har jag två färdiga saker som är fotograferade och bara väntar på att bli omskrivna. Jag har bara inte känt för att skriva något på ett tag… Det kan ju bero på att jag flyttade för en knapp månad sedan. Och hur mycket man än tycker att man har kommit in i det nya, så tar det nog ett tag att lugna sig mentalt också.

beige garn
Förra helgen tog min pojkväns (numera sambos) föräldrar med oss till Reningsborg och Erikshjälpen för att försöka få tag i ett extra bord. Detta lyckades och dessutom sprang jag på en massa garn. Först vävgarn som inte var användbart, men väldigt fint att se på, vilket fick sambon att skratta åt min garnkompass. På Reningsborg hittade jag däremot tunt ullgarn (fingering-tjocklek) i mängder. Eller rättare sagt: mängder av ett garn. Närmare bestämt sex påsar innehållande varsin jättehärva. Och jag kunde ju inte köpa färre än allihopa.
beige garn
Jag har öppnat en påse och nystat upp härvan, som vägde drygt 200 gram (50 + 180). Garnet luktar lite unket, källaraktigt, men jag tror att det försvinner med vädring. Med tanke på hur det filtar ihop sig litegran redan i härvan tror jag inte att det är superwash-behandlat. Eftersom det inte hade någon märkning vet jag inte mer än så.

Jag har tänkt mig någon sorts kofta av en del av det. Gärna med någon sorts fair isle-mönster i mörk färg för att bryta upp allt det beiga. Det får dock vänta ett tag tror jag, eftersom jag har ett annat tröjprojekt som jag vill börja på först.

Kommentera

