Ta till vara

Som jag nämnde när jag skrev om min julklänning sydde jag först en toile för att prova mina ändringar. Först hade jag tänkt att jag kanske kunde använda den som en enklare klänning till sommaren eller så, men sedan kom jag fram till att jag verkligen inte tyckte om tygets färger och alltså förmodligen aldrig skulle använda den. Klänningen hängde halvfärdig på min garderob över hela jul och nyår, medan jag funderade på vad jag skulle göra med den. Till slut bestämde jag mig för att försöka göra om den till ett nattlinne, eftersom jag då inte bryr mig om annat än känslan i tyget.
nattlinne
Mönster: Simplicity 8452
Tyg: Begagnat påslakan från Myrorna.
Tillbehör: Snedslå
nattlinne
Det var tämligen enkelt att få till nattlinnet och det var bara små ändringar som krävdes. Det första jag gjorde var att ta bort dragkedjan i ryggen och sy ihop sömmen igen med lite mindre sömsmån. Även sidsömmarna tog jag upp upp och sydde om med mindre sömsmåner. Runt halsringningen klippte jag bort ett par, tre centimeter och gjorde ett sprund för att enklare få klänningen över huvudet. Sedan avslutade jag halsringningen med snedslå som jag hade liggande.

Jag har hunnit använda nattlinnet och sova i det, vilket gick över förväntan bra. Innan var jag lite rädd att det skulle strama någonstans, speciellt över axlarna, men det var inget problem.

I made a night gown from the ţoile I made for the Christmas dress, since I didn’t like the fabric enough to keep it as a dress. To make it roomie enough to sleep in, I let out all seems as much as possible. I also removed the zipper in the back.

Kommentera

