Julklänning 2012

På jul ska man i min värld klä sig lite extra fin och jag tycker dessutom om att ha något nytt att klä upp mig i då. Några gånger har jag köpt en ny klänning och ibland har jag sytt något. Den här julen satsade jag på det senare eftersom jag ju har haft gått om tid till pyssel under den senaste tiden. Både mönstret till klänningen och tyget hade funnits till hands ett tag när jag började arbetet någon gång i november. Mönstret fanns, som vanligt, i mammas samling och tyget köpte jag på Panduros rea i slutet av sommaren.
julklänning
Mönster: Simplicity 8452 från 1969
Tyg: Tryckt bomullstyg från Panduro och ofärgad lakansväv från Myrins Tyger som foder.
Tillbehör: Dragkedja, hake och hyska, snedslå till fållarna.
julklänning
Jag började med att sy en toile av ett gammalt påslakan för att testa mina ändringar för en liten byst. Detta lyckades riktigt bra, men har inte fastnat på bild eftersom färgen inte riktigt är smickrande. Därefter satte jag igång med den riktiga klänningen och använde en för mig ny teknik, nämligen att stabilisera tyget genom att fodra det med ett annat (på engelska heter det ”underlining”). När jag fick katthjälp höll jag på att tråckla ihop de båda lagren. Själva sömnaden av klänningen gick relativt smärtfritt (utom när jag sydde mig lite i tummen med symaskinen), kanske framförallt för att det inte var en miljon delar att pussla ihop.
julklänning
Det här är nog den bästa julklänningen som jag har gjort hittills! Otroligt bekväm, förutom lite hindrade rörelser vid armar och axlar, och ganska smickrande på mig också, tycker jag. Dessutom är den riktigt varm — jag brukar inte kunna gå barärmad på vintern. Antagligen beror det på det dubbla tyget eller möjligen på den underklänning som jag använde till. Det dubbla tyget ger verkligen en stabilitet och tyngd till klänningen, som jag tror att gör modellen rättvisa.
tyg
På bilderna med klänningen syns inte tygets mönster så tydligt, men det är små rosor som är sammankopplade med guldglittrande rankor. Jag är förtjust i det och har nog nästan en meter tyg kvar, vad jag nu ska sy av det.

I made this dress for Christmas and I adore it! Quite flattering on me and really comfortable to wear. The fabric is probably some kind of quilting cotton, but I underlined it with muslin to make it more stable. I also tried a small bust adjustment and it seems to have worked out rather good.

Kommentera

