Lotterivantar

Innan jul var jag med i den årliga Julklappshoppningen på ridskolan där jag rider och som namnet antyder ingår det julklappar i den. Närmare bestämt är det ett sorts lotteri som man ska ta med ”en julklapp till ett värde av ca 30 kr” till. Jag tycker alltid att det är väldigt svårt att komma på en present som har ett lagom pris och kan passa för alla deltagare. Förmodligen är det fler än jag som tycker det, för den vanligaste gåvan är någon sorts choklad. I år ville jag verkligen inte vara så ”tråkig” och eftersom jag hade tid bestämde jag mig för att sticka något.
Halvvantar
Vad går snabbt att sticka och kan passa många? Jo, handledsvärmare eller halvvantar i ett tjockt garn. I lådan med garn som jag och mamma ärvde från farmor hittade jag ett lagom neutralt, grått akrylgarn och i minnet hittade jag ett lagom intressant mönster. Man kan ju diskutera om min present låg i det rätta värdespannet och trassla in sig totalt. Jag väljer att se det som att jag fick sticka något som jag inte skulle ha gjort annars och som jag sedan valde att ge bort.
Halvvantar
Mönster: Muddar med fläta av Clara, som jag la till en tumkil på.
Garn: Gammalt akrylgarn utan banderoll.
Stickor: 4,5 mm.

Det var en enkel och snabb stickning som tog mig bara runt sex timmar totalt. Lite segt var det att maskorna liksom klibbade fast på stickorna ganska mycket. En del av det kom sig säkert av att flätorna drar åt ganska mycket, men det mesta skyller jag på garnet. Det är nog tur att jag inte stickar mer i syntetgarn.

Jag tror att gåvan var uppskattad av tjejen som fick dem. Efter lottningen, när jag spanade lite, hittade jag dem på hennes händer. Jag lunde inte låta bli att kommentera, eftersom hon hade klagat över att hon frös tidigare, och berätta att jag hade stickat dem själv. Folk kan bli så imponerade, man glömmer bort det lite när man umgås med andra stickare.

Kommentera

