Rostig blus version 2

Nu har jag både en kortärmad och en långärmad rostig blus. Den här varianten är väl lite mer vinteranpassad än den först, tänker jag mig.
rostig blus
Mönster: Vi mode mönster 1648
Tyg: Tunn bomull-syntetblandning med broderi
Tillbehör: 8 knappar från Knapp-Carlsson

Efter att gjort min Sorbetto ville jag även ha en enkel, lagom pösig blus i det här tyget. Mamma, som sydde en del på 70-80-talet, har en del sådana mönster i sin samling, så jag bestämde mig för att använda ett av dem och försöka anpassa det efter mina behov. Mönstret var klippt i en storlek större än min byst, men lagom i nederkant. Därför gjorde jag ett veck mitt på mönsterdelen för både bak- och framstycket så att två centimeter försvann per del, samtidigt som jag satte på mer papper nedanför midjan och gjorde det lite utställt där. Dessutom la jag till inprovningar i ryggen eftersom nästan allt blir för bylsigt där.
Rostig blus
Tyvärr visade det sig att mina ändringar blev lite för stora, eller om de bara är lite allmänt fel. Bysten är nog ganska lagom, men blusen stramar lite över mina axlar. Lite irriterande på ett för övrigt löst sittande plagg. Läxan är väl att man bör göra en riktig anpassning för en liten byst, som inte påverkar axlarna. Ett annat litet irritationsmoment är att ärmarna blev lite för korta, men det kanske också har med axelvidden att göra? Någon gång skulle jag vilja gå en kurs i mönsteranpassning…

Jag är inte helt nöjd med blusen, men jag ska försöka att använda den ändå. Jag är inte tillräckligt missnöjd för att slänga den längst in garderoben och glömma bort den. Jag är inte heller tillräckligt sugen på modellen för att försöka göra en ny, bättre version. Så det blir till att använda den.

***

I made another losefitting blouse from the same fabric I made my Sorbetto from, this time with long sleeves. I tried to adjust one of my mothers patterns from the 70’s to my measurments, but I didn’t really succeed. I folded out a couple of centimetres from the middle of each pattern piece and added the same witdh at the bottom. The problem is that this affected the shoulders which now strains a bit. The lesson is that I should have done a real small bust adjustment instead. Now I’ll just make do with what I have, since I’m not fond enough of the model to make another, better version.

One thought on “Rostig blus version 2

  1. Ping: Me-Made-May: 6/5-12/5 | Lite Av Varje

Kommentera

