Rutigt datorfodral

När jag skaffade mig en ny dator kände jag starkt för ett rutigt fodral till den, och detta är nu färdigt! Faktiskt premiäranvänt just idag.

Mönster: Little Dahlia-ruta, resten eget.
Garn/tyg: Järbo Soft Cotton och tyg från ett gammalt paraply som foder
Virknål: 3,5 mm

Jag konstruerade fodralet lite på känn och med en del experimenterande. Först gjorde jag några rutor och måttade en lagom bredd och sedan fortsatte jag med rad efter rad tills jag fick en lagom längd också. Därefter funderade jag ut hur kanterna skulle konstrueras – en fem stolpar bred remsa att virka fast – och virkade dem. Som avslutning virkade jag fasta maskor runt öppning och gjorde knapphålsöglorna. Att jag skulle använda tyg från ett gammalt paraply som foder och (förhoppningsvis) göra fodralet lite vattenavstötande, kom jag inte på förrän jag hittade det i min tyglåda. Jag tog tillvara på tyget eftersom fjärilarna var alldeles för fina för att slänga när paraplyet gick sönder, men har inte gjort något med det sedan dess. Fodret är en rektangel ihopsydd till en påse med avsydda hörn, som jag sedan smygsydde fast i det virkade.

Jag tror att det här ska bli bra som fodral. Det är helt klart tillräckligt tjockt för att vara någorlunda stötskyddande för datorn, men samtidigt tajt nog att inte bli klumpigt i min ryggsäck. Jag har inte gjort det så att jag ska få plats med några tillbehör, eftersom jag ändå är van vid att ha dem brevid, när jag ens tar med några.
***
When I bought a new computer I felt a great need to have crocheted case for it, so I decided to make one. I chose a granny square motif and then just made everything up as I went along. It’s basically a large rectangle of squares, that I joined at the sides with a stripe of double/treble crochet. The lining is made from fabric from an old umbrella, wich I had saved because the butterflies were too pretty to throw away.

2 thoughts on “Rutigt datorfodral

Kommentera

