Kastanjekofta


Det här är nog en av mina favoritsaker som jag har tillverkat! Dels var mönstret helt underbart att sticka, dels är garnet riktigt härligt och dels blev resultatet så väldigt bra! Det finns några minimala saker som hade kunnat vara bättre, men det sammantagna väger mer än väl upp.

Mönster: Emelie
Garn: Colinette Jitterbug (Cummin)
Stickor: 2,5 mm och 3 mm

Emeliemönstret är riktigt välkonstruerat, tycker jag, väl värt att betala lite för. Det har flera smarta detaljer som gör stickningen lite trevligare. Jag har t ex inte sytt en enda söm på koftan eftersom den stickas i ett stycke och ärmarna stickas runt från armhålorna och nedåt. Maskorna till ärmarna plockas upp armhålet och sedan formar man axlarna med förkortade varv.

Garnet är verkligen fint. En härlig färg, med lagom mycket skiftingar för att det ska få lite mer liv. Merinoull som är så mjuk att jag kan ha koftan med bara en t-shirt under utan att det kliar på armarna, samtidigt som den är varm och gosig.

De där småsakerna som hade kunnat vara aningens bättre, beror mest på mina val. Jag hade t ex utan problem kunnat sticka den längsta modellen, istället för mellanvarianten. Nu är koftan en smula kort när jag har den till byxor. Jag försökte även sticka hellånga ärmar istället för trekvarts, vilket gick hyfsat, men de hade kunnat vara några centimeter längre. Dessutom hade ärmarna och armhålen kunnat vara lite vidare. Där kanske det både är min stickning och mönstret som har samverkat till att göra det ganska tajt. Inget av det här är dock något som får mig att tycka mindre om koftan eller kommer att få mig att använda den mer sällan.

Kommentera

