Jeanskjol med ok

Jag har känt ett behov av enkla kjolar ett tag. Sådana som går att använda till vardags året om och passar till annat i min garderob. Dessutom hade jag en gammal, lång jeanskjol liggande i min tyglåda. Varför inte kombinera denna med mitt behov? tänkte jag.

Mönster: Två kjolmönster från 70/80-talet.
Tyg: Gammal jeanskjol, grovt bomullstyg från IKEA, prickigt bomullstyg från mammas samling.
Tillbehör: Dragkedja ärvd av farmor.

Jag klippte ut kjoldelarna, med fickorna, enligt ett gammalt Simplicity mönster som mamma hade, så gott det gick. Mönstret hade egentligen mer vidd i nederkanten än kjolbitarna jag kunde använda. Mitt användade av mönstret fullt ut, med en hög midja, föll på att det i princip var omöjligt att rynka jeanstyget när det låg dubbelt vid fickorna, vilket jag hade behövt för att passa in kjolen i linningen. Då blev kjolen liggande ett tag, men jag hittade ett annat mönster i mammas pärm, som verkar vara klippt ur en gammal Hemmets Journal. Där har kjolen både ok och midjelinning, men jag bestämde mig för att bara använda oket. Eftersom jag inte hade något mer jeanstyg klippte jag oket ur en bit halvgrovt tyg från IKEA som jag hade liggande. För att få några lite roliga detaljer fodrade jag oket och fickorna med ett prickigt bomullstyg.

Kjolen sitter ganska trevligt tycker jag, men den hade kunnat vara en aning tajtare i midjan, så att den satt lite högra upp. Jag provade kjolen innan jag sydde i fodret, men orkade inte göra något åt det, så jag får väl skylla mig själv. Nu är kjolen hursomhelst väldigt bekväm eftersom den knappt sitter åt någonstans. Fickorna är lite av en besvikelse – de har nästan inget djup alls. Det känns inte riktigt som att man vågar förvara något i dem. Mamma tycker dessutom att jag borde sy en kantstickning på dem för att fodret inte ska veckla ut sig så värst mycket, men jag orkar nog inte göra något åt det.

3 thoughts on “Jeanskjol med ok

  1. Ping: Me-Made-May ’13: 1/5-5/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 6/5-12/5 | Lite Av Varje

  3. Ping: Me-Made-May: 20/5-26/5 | Lite Av Varje

Kommentera

