Kanterellmössa

Ibland är det så härligt med projekt som går fort! Speciellt när man även håller på med jätteprojekt som tar oändligt med tid kan det vara skönt att bryta av med något litet som blir färdigt, tycker jag.

Min gula basker/mössa tog bara 3 veckor från garninköp till blockning, så den klassade helt klart in som snabb. När jag blockade den på en tallrik såg den så mycket ut som en svamp att jag började tänka på kantareller och genast döpte den till Kantarellmössan. Mössa eftersom den inte blev så värst baskeraktig, bara lite pösig därbak. Det kan ju vara så att jag inte är så bra på att använda baskrar också – när jag har mössa på mig vill jag att den täcker mina öron och värmer dem, inte att den sitter någonstans ovanpå huvudet.

Mönster: Brambles Beret
Garn: Artesano Superwash Merino
Stickor: 3,5 mm till resåren och 4 mm till resten

Garnet är fantastiskt mjukt och har en aning fluff i sig. Det är inte så hårt och blankt som en del merinogarn kan vara. Det känns varmt också… Mönstret var lätt att följa och trevligt att sticka. Och resultatet är jag verkligen nöjd med.

Kommentera

