Nygammal manchesterkjol

Ibland upptäcker man att något man har sytt inte alls fungerar som det var tänkt. En manchesterklänning som jag sydde för ett par år sedan är ett exempel på detta. Av någon anledning har jag använt den väldigt lite, kanske just för att det var en klänning. Jag kom fram till att jag nog skulle använda den mer om den var en kjol och dessutom behöver jag några neutrala kjolar i min garderob. Alltså bestämde jag mig för att sy om den.

Jag sprättade loss kjolen från livet och öppnade upp den i sidan ned till fickan. Där satte jag in en dragkedja. Jag tog bort de befintliga vecken och gjorde nya, mindre men fler. Midjelinningen lånade jag från ett gammalt kjolmönster och nu sitter kjolen verkligen i midjan.

Linningen fodrade jag med tyg från min ”bröllopsklänning” eftersom jag tyckte att det skulle bli för tjockt med manchester där med. Dessutom blir det en lite söt detalj. Inspiration till att göra på det viset kommer från Lladybird. Kjolen är knäppt med hakar och hyskor som jag har tagit från en avskaffad bh. Jag sydde även i fodret från klänningen, som jag rynkade för att det skulle passa i midjan. Det ser väldigt tjusigt ut tycker jag.

Kjolen har fickor…

…och den ser trevlig ut bakifrån. Jag tror att jag kommer att använda den mycket i höst.

***

I had a cordoroy dress that I made a couple of years ago, that I almost never wore, so I decided to remake it into a skirt. I just took the skirt and bodice apart and made pleats in the skirt to make it fit into the new waistband. It turned into a very nice skirt, which I think I will wear a lot in the autumn.

3 thoughts on “Nygammal manchesterkjol

  1. Ping: Me-Made-May: 6/5-12/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 20/5-26/5 | Lite Av Varje

  3. Ping: Dagens: Spetsok och Manchester | Lite Av Varje

Kommentera

