Rostig blus


Jag behövde ett lite mindre och enklare projekt efter min Ceylon-klänning och eftersom jag hade planerat att sy denna blus ett tag, fick den komma till liv. Mönstret är Colette patterns gratismönster Sorbetto, kompleterat med korta ärmar. Jag laddade ned och skrev ut mönstret när det kom förra våren, trots att jag inte var säker på att jag gillade modellen. Sedan har jag sett den på nästan alla sybloggar jag följer och bestämde mig för att ge den en chans.

Mönster: Colette patterns ”Sorbetto” med ärmar.
Tyg: Tunn bomull med invävda ränder och brodyr, köpt på marknad i Eindhoven.
Tillbehör: Hemgjord snedslå.

Precis som jag trodde satt blusen lite för löst för min smak, speciellt eftersom jag anpassade mönsterdelarna efter mina mått. Om jag gör den igen ska jag anpassa tillbaka så att jag istället får lite mindre rörelsevidd vid midjan. Nu löste jag problemet genom att sy ett par veck i ryggen. Det blev en lite kul detalj tycker jag.

Genom att sy den här blusen har jag åtminstone lärt mig något nytt! Nämligen att göra egen snedslå. För att göra det så smidigt som möjligt för mig använde jag mig av en hel massa smarta trick. Jag gjorde bandet kontinuerligt och jag använde maskeringstejp för att markera bredden på bandet. Min tejp var dock för smal, så det blev inte superbra. För att vika och stryka samtidigt använde jag en nål istället för en makapär. Det sista hade nog fungerat ännu bättre om jag inte hade haft brodyr på tyget, den gjorde det lite svårt att vika.

***

Since I’ve realized that there might be Englishspeaking people looking in here from time to time, I’ll make a small summary in English from now on.
Just like a lot of other sewing blogs, I’ve made a Sorbetto with sleeves. The fit wasn’t great from the beginning, but I solved it by making pleats in the back. If I make the top again, I’ll adjust to have less ease at the waist.

4 thoughts on “Rostig blus

  1. Ping: Rostig blus version 2 « Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 13/5-19/5 | Lite Av Varje

  3. Ping: Me-Made-May: 20/5-26/5 | Lite Av Varje

  4. Ping: Belcarra blouse: Inspiration och alternativ | Lite Av Varje

Kommentera

