Bröllopsklänning

Förra helgen gifte sig två av mina bästa vänner och detta till ära sydde jag en bröllopsklänning – alltså en klänning man har på sig när man går på bröllop. Jag har ju nämnt den tidigare och även visat blusen som jag sydde av livet, så dess existens har inte varit direkt hemlig. Eftersom jag har varit lite seg med sömnaden – och det var en hel del att sy – blev jag klar först eftermiddagen innan jag skulle åka iväg. Men vilken klänning jag har fått! Bomullstyget gör den lite enklare, men skärningen gör den desto mer avancerad. Jag fick ganska många kommentarer om klänningen och att kunna svara ”Tack! Jag har sytt den själv.” kändes så härligt.

Mönster: Colette Patterns Ceylon
Tyg: Bomullstyg från Stoff och Stil.
Tillbehör: Grön bomullssnedslå och 16 gröna knappar.

Som jag skrev om blusen har jag använt delar från olika storlekar för att få klänningen att passa min kropp. Det var verkligen praktiskt att kunna göra på det viset och inte behöva gå mellan storlekarna på en och samma mönsterdel. Jag kortade även den mittersta bakdelen (bakbysten?) lite på mitten för att göra den mindre pösigt. Resultatet blev väldigt bra, tycker jag.

Tyget, eller egentligen färgen, valde jag efter att min pojkvän bestämt sig för att köpa en grön kostym och jag tänkte att jag kunde matcha honom. Nu visade sig kostymen vara extremt mörkt grön och det var lite svårt att få tag på grönt tyg, men allt som allt blev det riktigt bra. De mörka knapparna och pipsömmen under bysten tycker jag gör en hel del för att bryta av allt det ljusgröna på ett trevligt sätt.

One thought on “Bröllopsklänning

  1. Ping: Me-Made-May: 13/5-19/5 | Lite Av Varje

Kommentera

