Prickig Ceylon-blus

En mycket prickig kreation! Men jag gillar den verkligen. Som jag har skrivit tidigare är det här bluslivet till Colette Patterns ”Ceylon” och var delvis ett sätt att provsy mönstret. Det var bra eftersom mönstret innehåller en del småpilliga moment och eftersom jag behövde göra några små förändringar för att optimera passformen.

Mönster: Colette Patterns Ceylon
Tyg: Bomull-syntetblanindning med typ satinväv, från mammas tyglåda och troligen innan dess från farmors.
Tillbehör: Röd bomullssnedslå, vita knappar.

Vad gäller ändringar, så har jag för det första plockat ihop delar från flera storlekar för att mönstret ska passa min kropp. Tre olika bara i livet. Till klänningen har jag även kortat en av bakdelarna eftersom den var alldeles för pösig på blusen.

Jag är en smula besviken på att blusen blev så kort – den går bara lite nedanför midjan. Därför är jag i princip tvungen att ha den tillsammans med kjolar som sitter i midjan. En variant som jag har provat var att ha den utanpå en ärmlös klänning med hög midja, som blev riktigt bra.

Oket har jag kantat med pipsöm – en snedslå som är insatt mitt i sömmen. Dels ville jag markera oket lite bland alla prickarna och dels ville jag prova tekniken. Det var faktiskt inte alls krångligt att få till, men lite värre att få snyggt och jämt över hela.

2 thoughts on “Prickig Ceylon-blus

  1. Ping: Me-Made-May: 13/5-19/5 | Lite Av Varje

Kommentera

