Pastasallad med inlagd gurka

Den här pastasalladen är inspirerad av Pickle pasta salad från The Vegan Stoner. Jag hittade bloggen för ett litet tag sedan och tycker mest att recepten kan ses som inspiration, de är lite för ofta baserade på halvfabrikat för min smak. Men bilderna på ingredienserna på receptkorten är väldigt gulliga, så det väger upp.

Originalet har mindre grönsaker och använder vegansk majonäs som dressing, vilket säkert är gott men eftersom jag aldrig äter majonäs annars tog jag yoghurt istället. Jag har även använt tonfisk som proteinkälla och det fungerade bra, det med. Det viktigaste är dock den inlagda gurkan, den sätter in intressant smak på det hela.

Bild

Pastasallad med inlagd gurka (2 portioner)

  • 150 g pasta
  • 1 tomat
  • 1 paprika
  • 6 små, inlagda gurkor, typ kornijonger
  • 1 liten burk kidneybönor
  • 1 dl tjock yoghurt
  • salt, peppar, salladskrydda

Koka pastan och skölj med kallt vatten så att den svalnar.

Skölj bönorna och låt rinna av.

Skär tomaten och paprikan i småbitar.

Skiva gurkorna ganska grovt.

Blanda pasta, bönor och grönsaker i en skål.

Salta och peppra litegrann och strö över salladskrydda.

Blanda i yoghurten.

Kommentera

