Sinterklaas

I måndags, den 5:e december, var det Sinterklaas. Detta är en högtid som i princip bara firas i Nederländerna (och på en del andra platser där de har varit och stökat). Wikipedia beskriver det hela ingående, men jag ska ge mig på en liten sammanfattning. Högtiden handlar väldigt mycket om barnen. Sinterklaas (Sint Nikolaas) och hans medhjälpare (som alla heter Zwarte Piet) delar ut presenter och godsaker. Vad jag förstår är det här tillfället när barnen får presenter, istället för jul, även om det nu nog varierar från familj till familj när presenterna delas ut. Traditionella godsaker är olika sorters kakor som smakar nästan som pepparkakor och allt möjligt i form av bokstäver.

Vuxna ägnar sig mest åt olika sorter utlottande av presenter. Speciellt vanligt verkar det vara att man inom en grupp får lottat en person att ge en present till. Man slår in presenten på något kreativt sätt, som gärna får anspela på något drag hos mottagaren. Dessutom skriver man en dikt om personen och innehållet i presenten. Våra julklappsrim får se sig slagna med hästlängder.

Mitt stickcafégäng firade med en sån här utdelning i onsdags. Det hela var en smula överväldigande, men så är det ju ett gäng med kreativa damer. Jag har bara bilder på min present, som jag fick av en amerikanska som bott här några år (och lärt sig hur det fungerar). Mitt eget försök kan jag mest betecknas som ”tappert” och jag försökte då inte ens skriva någon dikt.

Det här är Beaker från Mupparna, anspelande på mitt yrkesval.

Garnet och kragen låg inuti labbänk respektive Beaker. Dikten kan man läsa hos Paula som var min givare.

Själv hade jag bara sett min mottagare en gång och visste bara att hon var gravid. Sedan visade det sig att jag blandat ihop namn och egentligen skulle ge till hennes väninna… Mustaschkatten blev hursomhelst ganska söt.

Kommentera

