Cykellandet


Eftersom jag nu bor i cyklisternas förlovade land (platt som en pannkaka) skaffade jag mig en cykel så snart jag hade installerat mig litegrann. Bättre begagnad för en lagom penning, samt ett stort lås som vi i Sverige skulle sätta på en moped. Tydligen är det vad som gäller för att hålla tjuvar borta. Efterhand har jag även utrustat min cykel med väskor på pakethållaren för att lättare kunna transportera saker.

Alla här cyklar så snart de ska ta sig någonstans (utom möjligen när det spöregnar) så det är ganska lätt att iaktaga trender.

  • Hjälm har man bara om man tar cykelsport på stort allvar. Racercykel eller mountainbike samt tajta cykelkläder ingår också. Jag är förmodligen en märklig syn där jag cyklar fram i sakta mak med min hjälm.
  • När det regnar tar man fram sitt stora paraply och håller det över sig. Eller tar på sig någon sorts poncho a lá Lisebergs blöta attraktioner. Regnkläder har jag inte sett så mycket.
  • Att det börjar bli ganska kyligt ser man på att folk cyklar med händerna i fickorna. Jag har även sett en dam som hade monterat som en muff på styret att sticka in händerna i.

Ikväll stänker jag börja sticka dessa öronvärmare.

Kommentera

