Att sova gott i

De här nattlinnena var det sista jag sydde innan jag reste från Sverige. Alltså för nästan två månader sedan. Så länge kan tankar bli liggande innan de hamnar på pränt när man nyss har flyttat. Men det har som fördel att jag kan berätta hur plaggen var att använda också.

Mönster: Långärmat som det här. Det ärmlösa är So very blue från BurdaStyle.
Tyg: Ett gammalt påslakan från Ikea.
Tillbehör: Röd snedslå till det långärmade.

Eftersom jag redan hade sytt en version av det långärmade nattlinnet, kunde jag göra någrasmå ändringar i mönstret för att få det perfekt. Detta innebar att lägga till en centimeter i sidsömmen på alla delar, göra ärmhålen lite djupare och halsen större och med sprund. Resultatet är ett av de mest bekväma nattlinnen som jag har sovit i.

Det ärmlösa nattlinnet var lite mer av en chansning. Mönstret är gjort för en större byst än min och jag lyckades inte komma fram till om sömsmån ingick i delarna eller inte. Därför mätte jag och funderade och kom fram till att tio-femton centimeters rörelsevidd borde vara bra i ett nattlinnet. Det visade sig vara lite väl mycket och nattlinnet känns ganska enormt att sova i. Jag kan inte bara ta in lite i sidan eftersom oket är vändsytt, så sömsmånerna skulle nog bli väl klumpiga då. Kanske trivs jag bättre i det till sommaren, när jag inte fryser om axlarna på natten.

Kommentera

