Randig väska

Innan jag reste till Nederländerna blev jag färdig med mina sista sömnadsprojekt och tog kort på dem. Dock blev det inget skrivet förrän nu.

Den här väskan är tänkt att rymma lagom mycket saker, den ska inte bli tung att släpa runt på. Måtten är ungefär 20x25x5 cm och jag anser att jag har lyckats med min föresatts. Jag får plats med plånbok, telefon och nycklar i bakfacket och med några saker eller en stickning i det stora. En liten vattenflaska får plats, men vill jag göra en utflykt måste jag leta fram en ordentlig väska.

Mönster: Egenpåhittat.
Tyg: Gardintyg köpt på Nordisk Hemtextil, foder och mellanläggstyg från mitt förråd.
Tillbehör: Axelrem från Panduro, knapp från mammas knappburk och tryckknapp från Panduro.

Yttertyget innehåller ganska mycket linne och är rätt stelt, men jag ville göra väskan ännu lite mer stabil så jag sydde lakansväv på baksidan av ytterdelarna. Det fungerar rätt bra. Jag ville även ha en ordentlig axelrem eftersom min erfarenhet från tidigare väskor är att den oftast viker ihop sig om den bara är i tyg.

Jag gillar detaljerna jag ordnade med väskan. Justerbar knäppning till det stora facket. Hållare för pennor. Rem med hake att hänga nycklarna i. Dubbla fack så att jag vet var jag har plånbok etc.

De dubbla facken var dock krångliga att sy. Jag ville ha dem stabila, så att bara sy två foderpåsar kom inte på fråga. Istället sydde jag en extra halv väska och sydde på baksidan av det stora facket. Och sedan trixade jag enormt mycket för att få ihop allt och lyckas sy fast fodret. På det här sättet gör jag inte frivilligt igen.

Kommentera

