Virkad korg

Den här korgen är ännu ett projekt som har tagit god tid på sig. Jag köpte mattrasorna på Myrorna för ungefär ett år sedan, började på den någon månad senare, fortsatte lite sporadiskt under vintern och gjorde nyss ett ryck och virkade mer än hälften på en vecka, så att den blev färdig.

Korgen har jag tänkt att ska rymma pågående stickningar och andra eventuella handarbetesprojekt. Förmodligen projekt liggande i påsar. Trasorna har nämligen en tendens att lämna av små trådar på allt och sådana har jag inte riktigt lust att ha i mina stickningar. Har jag tur kanske trådarna tar slut efter ett tag…

Jag har virkat stolpar genomgående (utom sista varvet) med den största virknål som jag kunde hitta hos mamma. Till att börja med virkade jag en rund botten med regelbundna ökningar. När jag hade åstadkommit en lagom radie slutade jag öka så att väggarna fortsatte rakt upp. Handtagen gjorde jag genom att virka ett antal luftmaskor och hoppa över lika många stolpar i varvet under.

En anledning till att det tog så lång tid att bli färdig var att det var rätt jobbigt att virka med mattrasorna. Dels är de helt oelastiska, till skillnad från garn, och dels är de strävare än garn. Även tygets tjocklek och trasornas bredd spelade in hur jobbiga de var att arbeta med. De jag började med var mycket jobbigare än de mot slutet och det är en viss skillnad i kraftighet mellan dem.

Kommentera

