Tröja med spetsok

Under mina sporadiska stickstunder blev jag till slut färdig med denna tröja, som jag började på i vintras. Den blev lite åsidosatt när jag påbörjade min syorgie… I brist på bättre, mer fantasifulla namn kallar jag den min tröja med spetsok.

Mönster: ”Yoke Detail Pullover” från Debbie Bliss Knitting Magazine, Spring/Summer 2009
Garn och stickor: Semilla fino i färg 109 från BC Garn, stickor 3,5 mm.

Det var oket som gjorde tröjan intressant att sticka, tillsammans med mina ändringar i konstruktionen. Som jag skrivit tidigare valde jag att sticka livet och ärmarna runt och sticka ihop dem i samband med raglanminskningarna, istället för att sticka alla delar platt för sig själva fram till spetsoket. Allt gick bra med det, förutom att jag vid något tillfälle hade färre maskor än väntat…

En sak som gjorde stickningen en aning ”spännande” var att jag försökte göra tröjan mindre än minsta storleken i mönstret genom att använda ett tunnare garn och mindre stickor. Min utsträckta provlapp visade att min stickfasthet skulle stämma, men medan jag stickade var det en del i min närhet som tittade snett på tröjans konstiga proportioner. Blötläggning gjorde dock att garnet slappnade av ganska mycket och tröjan växte en del på längden. Jag behövde bara sträcka lite grann för att få lite bättre proportioner.

Jag är nöjd med det mesta med tröjan. Färgen är fantastisk. Spetsmönstret är fint. Garnet jättemjukt och lätt. Möjligen kommer trekvartsärmarna att göra användningssäsongen lite begränsad, men eftersom tröjan värmer på resten av överkroppen kanske jag kan klara mig ändå.

2 thoughts on “Tröja med spetsok

  1. Ping: Me-Made-May: 13/5-19/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Dagens: Spetsok och Manchester | Lite Av Varje

Kommentera

