Kofta med spets

Jag har under en längre tid känt ett behov av en ny, svart kofta i något tunnare tyg. Eftersom de affärer som jag brukar handla i inte hade några enkla, normalt konstruerade, svarta koftor började jag leta lite i second hand-affärer. Inte heller där hittade jag några bra koftor, men däremot en enkel tröja i en storlek större än min. Då kom jag att tänka på en tröja omgjord till kofta som jag sett på nätet. När jag kom hem med tröjan och började leta lite mer hittade jag massor av inspiration. Fantastiskt mycket man skulle kunna göra.

Mönster: Grosgrains tutorial.
Tyg: Tröja från Vero Moda i typ akryl (tvättrådet är bortklippt) köpt på Stadsmissionen.
Tillbehör: Överbliven spets från Knapp-Carlsson och knappar från Knapp-Carlsson

Jag klippte upp tröjan mitt på och vek in framkanterna och klistrade fast dem med Vlisofix. Det mest spännande här var om tröjan skulle smälta eller inte när jag strök. Den smällte bara lite, ytan blev lite glansigare än inte. Sedan sydde jag med smal zick-zack precis över den invikta kanten, för att den inte skulle repa upp sig. Jag rynkade spetsen med en tråd och sydde fast den med smal zick-zack runt halsen. Knappar och knapphål kom sist.

Jag är hyfsat nöjd med resultatet. För att ha kostat mig ca 50 kr och några timmars arbete är det väldigt bra. Utseendet överlag är trevligt men det finns några smådetaljer som jag inte gillar. Halsen är lite för stor för mig eftersom tröjan från början var minst en strolek för stor, men det är inte märkbart tror jag. Knapphålskanten blev lite uttänjd när jag sprättade upp knapphålen, så den bucklar sig lite. Dessutom är knapphålen lite för långt isär på de tajtaste partierna, så det glipar mellan dem. Det kan ju lösas genom att bara ha koftan knäppt under jackor. Eller att inte bry sig. Som sagt så gillar jag utseendet över lag och det väger upp.

One thought on “Kofta med spets

  1. Ping: Me-Made-May: 6/5-12/5 | Lite Av Varje

Kommentera

