Nytt blusförsök

Någon kanske undrar vad som hände med min planerade blus efter att jag hade sytt den svartblommiga. Jag gillade ju inte det mönstret, så jag fick leta rätt på ett nytt. Det var inte det lättaste eftersom just modellen jag var ute efter inte verkade vara populär bland de större mönsterföretagen. Dessutom är jag fortfarande inte van att behöva betala för mönster, så det tog emot att köpa. Som tur var hittade jag en blus med prinsessömmar på Burdastyle. Mönstret är gratis och jag vet att prinsessömmar brukar passa rätt bra på mig och vara lätta att justera. Dock hoppar jag över volangerna. Nån måtta får det vara.

Den här gången var jag duktig och sydde en toile först. Den gjorde jag med en mindre storlek upptill än vid midjan, vilket passade rätt bra – jag behövde bara justera var jag gjorde övergången mellan storlekarna. På toilen justerade jag även kupstorleken (vecket rakt över bysten) enligt instruktioner i en bok om mönsterändringar. Det enda jag inte är riktigt nöjd med är ryggen som känns lite för bylsig. Jag vågar dock inte ta in mer eftersom jag är rädd att ta för mycket och inte få någon rörelsevidd kvar.

Hursomhelst är jag nu redo att ta mig an mitt fina, rödblommiga tyg.

One thought on “Nytt blusförsök

  1. Ping: Blommig puffärm « Lite Av Varje

Kommentera

