Sammetskjol

Jag har haft ett par byxor i lite stretchig sammet liggande i min garderob i evigheter. De köptes på en rea precis innan utsvängda byxor blev totalt omodernt och jag använde dem en del. Men materialet gör ju att de inte riktigt är vardagsbyxor och dessutom blev de efterhand lite för tajta här och var. Alltså hamnade de i kategorin ”inte användbara, men för fina för att göra sig av med”. Under den senaste vintern kom jag dock på idén att sy om dem till en kjol.

Mönster: ”Jeans till kjol”-inspirerat.
Tyg: Bomullssammet med några procent elastan som gör den töjbar.

Jag ville att kjolen skulle vara riktigt tajt och rak, så jag sydde bara i en kil där bak för att få lagom med vidd. Det krävdes en del lirkande för att få rätt vinkel på sömmarna i den före detta grenen, så att det inte blev konstiga bucklor åt något håll. Till slut blev det rätt bra.

Passformen blev kanske lite tajtare än vad jag hoppats, men inte obehagligt mycket. Jag märkte dock att jag inte kan gå med så stora steg som jag brukar.

Att sy i sammeten var lite lurigt. Trots att jag tråcklade alla sömmarna innan jag sydde rörde tygelagren på sig under tiden. Den repade dessutom upp sig väldigt lätt och lämnade små ”sammetssmulor” över allt. Jag antar att det var därför som alla sömsmånerna i byxorna var skodda med snedslå. Jag ville inte vara sämre och skodde mina nya kanter med remsa som jag sprättade från underbenen.

One thought on “Sammetskjol

Kommentera

