Blommig blus

Till blev jag färdig med blusen. Det tog ett tag eftersom jag åkte på segelsemester efter att ha tråcklat alla sömmarna.

Mönster: Simplicity 7458 (från 1961)
Tyg: Ganska tunt, men stelt linne. Köpt på Myrorna.
Tillbehör: Knappar från ärvd blus.

Jag är hyfsat nöjd med blusen, trots att det är ett antal saker som jag hade kunnat göra bättre med den. Linnetyget och den ganska lösa passformen gör att den nog kan vara trevligt sval att använda under varma dagar.

Vad hade jag då kunnat göra bättre?

Jag hade kunnat göra en toile. Bystmåttet för mönstrets storlek är flera centimeter större än mitt och jag visste från början att jag skulle behöva göra ändringar. Därför använde jag också ett tyg som jag inte brydde mig så mycket om, men det visade sig att de ändringar jag behövde göra egentligen hade behövt göras redan i mönstret. Istället fick jag göra ”fuskändringar” som inte ser jättesnygga ut.

Jag hade kunnat använda ett mjukare tyg. Linnetyget är ganska stelt och när jag stoppar ned blusen i kjolen (som är tanken med modellen) blir det väldigt bylsigt. Jag tror att det hade blivit bättre med ett mjukare tyg.

Jag hade kunnat vara mer uppmärksam på vilken knappstorlek som angavs. I mönstret efterfrågas knappar med 1,5 cm diameter. Mina har 1 cm. Detta gör att kanten som finns utanför knapphålen är väldigt bred. Kanske inget stort problem egentligen, men irriterande tycker jag.

3 thoughts on “Blommig blus

  1. Ping: Invigningsprojekt | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 27/5-31/5 | Lite Av Varje

  3. Ping: Små förbättringar | Lite Av Varje

Kommentera

