Sy och sy om

Det var nog väldigt bra att jag sydde den här blusen i ett tyg som jag inte brydde mig så mycket om först. Den passade nämligen inte så bra från början. Enligt måtten i mönstret skulle den bli för stor över bysten och för liten över höfterna, men jag tänkte att det går nog bra med bara småändringar. Blev lite mer än så. Och jag kommer inte att sy blusen av det fina tyget efter det här mönstret.

Före


Blusen var väldigt säckig ända till de tio nedersta centimetrarna där den istället var för tajt. Sedan är ju modellen väldigt rak och passar inte jättebra på min figur.

Före


Jag har gjort inprovningar i ryggen för att göra den mindre säckig. Där fram har jag gjort som ett veck nästan från axeln och ned till midjan, så det har blivit som prinsessömmar på låtsas. Dessutom har jag gjort sidsömmarna lite lätt insvängda för att framhäva min figur lite mer. Längst ned har jag släppt ut sömmen lite för att ge plats åt höfterna.

Efter


Det blev ganska mycket bättre med mina ändringar, men ska jag sy något med det här mönstret igen så ska jag göra ändringar i pappersmönstret innan jag klipper ut. Förmodligen även sy en toile.

Efter


Och bara så ni vet: Jag kommer inte att använda den här kombinationen av kjol och blus på riktigt. Alldeles för mycket snirkligheter på en gång.

One thought on “Sy och sy om

  1. Ping: Blommig blus « Lite Av Varje

Kommentera

