Byxor!!!

Äntligen är mitt första par egna byxor färdiga! Och jag är nöjd!

Mönster: Simplicity 8338 från 1978.
Tyg och tillbehör: Gråblå bomullsgabardin. Dragkedja i gylfen.

Det var en del trixande med mönstret för att få det att passa på min kropp, men helt klart mindre än vad jag väntade mig efter alla standardbyxor i affärerna. Till min hjälp hade jag en mycket trevlig och detaljerad sewalong. Jag minskade vidden ovanför höfterna och längs med benen nedanför höfterna, men lät den vara just över över stussen. Min rumpa är ganska kvinnlig, nämligen. Dessutom minskade jag vidden i innerbenssömmen för att justera grenen. Eftersom jag inte tyckte om att byxorna satt precis i midjan flyttade jag ned överkanten genom att helt sonika klippa av några centimeter högst upp. Detta gjorde att jag behövde ändra linningen för att den inte skulle glappa, vilket nog var det mest komplicerade jag gjorde. Om någon har bra idéer på hur man syr på krökta linningar tar jag gärna emot dem, för mitt verkade lite krångligt.

Som jag sa innan, så är jag nöjd med mina byxor. När jag precis hade sytt ihop allt och provade blev jag först lite rädd att jag råkat sy för stora sömsmåner och få byxorna för tajta. Men efter att ha använt dem lite känns det inte som något problem. De är figursydda och ganska tajta över höfterna för att sedan falla rakt ned mot golvet. Kommer inte att korva sig runt knän, lår och vader och kommer nog vara ganska svala igenom sommaren. Precis det jag ville.

Nu ska jag lära mig att ha blusar nedstoppade i den trots allt ganska höga midjan.

One thought on “Byxor!!!

  1. Ping: Omgjorda byxor | Lite Av Varje

Kommentera

