Sylust

Efter att jag sydde om den solgula kjolen har jag fått en väldig sylust. Jag vill sy kläder efter mönster! Stor inspiration till detta är The Sew Weekly och de bloggar som jag har hittat genom den sidan. Hur som helst har jag snokat reda på mönster och skaffat mig tyg, så nu är det bara att sätta igång. Eftersom jag för närvarande jobbar halvtid tänker jag mig att jag faktiskt kommer att få en del gjort.

Först ut är ett par byxor. Den korta historien om dem är att jag tänkte mig en typ av byxor som jag ville ha, gick till affärerna och letade, men kom fram till att den varianten nog inte var modern. Alltså var att sy egna ”enda” alternativet. Mönstret till dem är copyright 1978 och kommer från mammas samling. Tyget är bomullsgabardin (om inte mina tygkunskaper från högstadiet är helt felaktiga), lagom kraftigt utan att vara grovt.

Sedan vill jag sy en blus. Mönstret till den lånade jag från mamma redan förra gången jag hade stor syperiod för två år sedan. Jag tror att jag kommer göra två varianter här: Dels i ett tyg från Myrorna för att prova mönstret och sedan en i det rödblommiga, som är i tunn men tät bomull.

Till sist och ganska långt in i framtiden vill jag använda det här fina mönstret som jag fick hem i brevlådan idag. Kanske blir det först en blus av livet och sedan en riktig klänning.

Kommentera

