Solstrålar

Den här kjolen går in under kategorin ”omsytt hemsytt”. Jag sydde den från början när jag var 17 och annars mest sydde lajvkläder. Det är två lager av det ganska tunna bomullstyget för att minska insynen. Från början hade jag samlat upp det övre lagret på fyra ställen runt om, men trådarna till det gick av efter hand och jag släppte ned allihop. De första åren använde jag kjolen ganska mycket, men den senaste tiden har den bara legat i garderoben. Anledningen är att den räckte mig nedanför knäna, vilket jag numera känner att är lite för långt.

Det första jag gjorde med kjolen var alltså att klippa av drygt fem centimeter av det undre tyglagret. För att göra den lite intressantare kortade jag av det övre lagret mer. Sedan kom turen till solstrålarna. Först tänkte jag klippa ut remsor av ett brunt linnetyg och sy på, men jag kom fram till att det nog skulle bli lite stelt. Därför köpte jag grå bomullsspets och använde den istället. Jag satte fast den genom att först stryka på remsor av Vlisofix och klistra fast den. Sedan sydde jag i kanterna för att säkra spetsen helt.

Jag är riktigt nöjd med resultatet av mina förändringar och jag tror att kjolen kommer att bli betydligt mer välanvänd nu. Den blir nog perfekt till sommaren.

3 thoughts on “Solstrålar

  1. Ping: Good Day Sunshine | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 6/5-12/5 | Lite Av Varje

  3. Ping: Me-Made-May: 27/5-31/5 | Lite Av Varje

Kommentera

