Gothgrytlappar

Det här inlägget har legat halvskrivit i ett par veckor eftersom jag aldrig orkade skriva inledningen.

Jag fick en del garn över när jag stickade Lavendel-tröjan förra sommaren och tänkte att det skulle passa bra till grytlappar, rent grovleksmässigt. På hösten sprang jag på svart garn i samma blandning av lin och bomull och tänkte att det nog kunde passa bra ihop med det lila. Det var inte förrän jag började virka grylapparna som jag insåg att färgkombinationen verkligen skrek ”Goth”. Det är ingen stil som jag har aspirerat på att ha, utom möjligen i utklädningssyfte. Därför fastnade namnet ”Gothgrytlappar” som ett litet skämt med mig själv.

Grytlapparna är hyfsat isolerande. Inte perfekt, men man bränner sig inte när man tar ut plåtar ur ugnen. Rätt snygga är de förövrigt också, tycker jag. De krymper dock något när man tvättar dem i maskin, vilket jag upptäckte efter att ha spillt lasange på den ena första gången jag använde dem.

Mönster: Regnbågsmönstrad grytlapp från gammalt tidningsurklipp.
Garn: Lila är Linova från GGH (74% bomull, 26% lin) och svart är Cotton Linen från Schachenmayer Nomotta (75% bomull, 25% lin).
Virknål: Nr. 4.

Kommentera

