Lövsparkartider


Jag har inte riktigt lyckats växa ifrån att tycka det är något speciellt med att gå genom drivor av höstlöv och sparka upp dem. Det prasslar så härligt på något sätt… När jag var ute på promenad i söndags funderade jag lite över det och över vilka sorters löv som var bäst. Det var minusgrader natten innan och många träd hade fällt väldigt mycket löv, så jag hade ett ganska stort urval att studera.

Ask och pil var inte särskilt bra. De var fortfarande mjuka och lite gröna och blev bara en matta på marken. Lind (tror jag, kan vara alm också) var ganska bra, torra och prassliga, men låg ganska fast på marken ändå. De bästa var lönn och bok. Krispiga och lite tillböjda, så det blev ett tjockt lager med mycket luft i. Utmärkt att sparka i och dessutom i vackra färger.

One thought on “Lövsparkartider

Kommentera

