Kanelbullar


Häromveckan, när det var Kanelbullens dag och det skrevs en massa om dem, blev jag sugen på att baka en sats. Tyvärr kom det annat emellan, men den här helgen hade jag äntligen tid. Till degen och utbakningen följde jag ett vanligt grundrecept, de verkar allihopa vara ungefär desamma. Fyllningen däremot gjorde jag lite annorlunda än de vanliga, iochmed att jag blandade in äpplen och ingefära.

Jag tog fram 100 g margarin när jag satte degen på jäsning, så att det hann bli rumsvarmt. När det var det blandade jag i 1 msk kanel, 1 msk ”brunt socker”* och ½ msk vaniljsocker. Hälften av detta bredde jag på halva degen (utkavlad till rektangel) och spred ut 2 rivna äpplen ovanpå. Till det som var kvar av margarinblandningen tillsatte jag 1 msk torkad, malen ingefära och bredde sedan ut det på andra halvan av degen.

Bullarna blev helt ok, åtminstone i klass med mammas. Till mormors når de inte riktigt. Hon bakade min barndoms godaste bullar. Nu orkar hon tyvärr inte längre. Min nuvarande bullguru är min pojkväns mamma som bakar utmärkta bullar stup i kvarten.

*Sockret är från Tyskland och heter just brunt socker, men jag skulle tippa på att det är råsocker av något slag.

Kommentera

