Mer surdegsbröd


Det blev ett nytt försök med mitt tyskinspirerade surdegsbröd under helgen. Innehållet och proceduren är i princip desamma som förra gången, men jag lät det jäsa ordentligt i formen och gräddade lite längre. Förändringarna är lyckade tycker jag. Brödet är luftigt, men ändå rejält. Kanske så nära det tyska som jag kan komma utan bagerimjöl. Men jag har fått tips om recept som jag nog ska pröva lite senare. Nästa gång jag bakar får det däremot bli mitt gamla vanliga favoritbröd.

En kompis läste om mina äppletankar och berättade att hon läst eller hört om någon som gjorde nåt liknande förra året. Alltså satte upp lappar om att ta till vara äpplen. Personen blev tydligen mer eller mindre översvämmad av äpplen… Kanske är det bästa egentligen att skaffa sig en bekant med äppleträd. Jag har ett år på mig.

Kommentera

