Äppeltankar

Jag tänker mig att det är fler än jag som ser alla dignande äppleträd så här års och känner att de borde göra något av överflödet. Förmodligen även en del äppleträdsägare. Jag hade en vag plan om äpplemos, men den föll på tid och resurser. Inga tomma glasburkar i mina skåp (de försvann innan jag flyttade i våras tror jag) och väl mycket annat som snurrar. Så nu tänker jag att nästa år, då ska det hända saker istället. Då ska jag samla glasburkar hela året och när september kommer ska jag sätta upp lappar i något närliggande villaområde. Erbjuda mig att ta hand om alla de där äpplena som ägarna har dåligt samvete över. Sedan ska jag koka äpplemos så att jag har åtminstone halva vintern. Vad jag minns av moset som föräldrarna kokade när jag var liten så var det mycket godare än det man köper.

Nu får jag nöja mig med att köpa svenska äpplen eller plocka från trädet vid fotbollsplanerna. Och äpplepaj kan man inte få för mycket av…

2 thoughts on “Äppeltankar

  1. Äpple är den godaste frukten av alla. Idag har jag ätit åtta av min favoritsort, Aroma. Bra tanke att erbjuda sig att ta tillvara överblivna äpplen.

Kommentera

