Lite bröd

Här händer för tillfället inte så mycket som jag känner att är värt att skriva om. Det mesta av min tid tas upp av skola och plugg. Den har som jag nämnt tidigare kommit och anfallit. Jag tror att jag klarat mig igenom det värsta nu och kanske börjat komma in i tempot igen. Kanske hinner jag t o m sticka mer än några enstaka varv nästa vecka.

En liten uppdatering angående min surdag och vad som blivit av den kanske är av intresse. Jag har bakat med den en gång hittills. Receptet var Martins enkla surdegsbröd i grunden, men med grovt rågmjöl blandat med vetemjöl istället för rågsikt. Brödet blev grovt, surt och ganska kompakt. Sånt som man skär tunna skivor av. Det höll sig utmärkt inlindat i bakduk i åtminstone fem dagar. Jag ville ju inte förstöra skorpan genom att stoppa brödet i en plastpåse.

Jag har en liten plan för mina framtida surdegsbröd: Att skapa något som liknar bröd som jag åt i München. Där kunde jag köpa väldigt trevliga och billiga surdegsbröd på vartenda bageri (som det fanns många av!). De var inte supergrova och innehöll nog även jäst eftersom de var ganska porösa. Skorpan var kraftig och gjorde att bröden höll sig ganska bra liggande i papperspåse. Något åt det här hållet tänker jag alltså försöka baka under hösten och jag lovar att beskriva mina resultat här.

Kommentera

