Wollmeise

Ganska snart efter att jag kom till München och började besöka ett stickcafé förstod jag att Wollmeise var något speciellt. Något att beundra. Jag snokade reda på att Wollmeise är ett enkvinnasföretag som handfärgar garn i härliga färger. Garnet är i allmänhet tunn, superwashbehandlad merino som gör sig väldigt bra i t ex sjalar eller koftor. Det kan antingen köpas online, men där tar det slut i princip så fort det lagts upp, eller i en butik i en liten ort utanför München. Där var jag igår.

Garnaffärer i sig kanske inte är så speciell vid första anblicken, men om man betänker att det bara är ett garnmärke som ligger i hyllorna och att det faktiskt är personen som hjälper dig att hitta rätt bland färgerna som har skapat dem, så får man ett annat perspektiv. Att jag dessutom åkte dit tillsammans med ett gäng likasinnade från mitt stickcafé hjälpte ju till att göra det till en upplevelse. Vi tillbringade eftermiddagen med att välja bland färgerna med mer eller mindre beslutsångest och att sticka.

Jag fastnade för ett underbart rött garn med svaga färgskiftningar. Förmodligen äger jag den enda härvan av detta slag eftersom det är en ”Versuchskaninchen”. Den gråmelerede härvan heter ”Feldmäuschen” tillhör också mig. Båda är av sockgarnskvalitet och jag tänker mig att sticka spetssjalar av dem. Det lila, i lacetjocklek, är till en vän som kommer på besök snart. Inte heller det är en exakt färg, mer som en blandning av två olika. Kameran gör det inte riktigt rättvisa, det finns en del skiftningar i det.

Kommentera

