Vattentanke

Under de senaste dagarna har jag fått mig en tankeställare om hur mycket vatten jag egentligen använder när jag lagar mat. Det skrivs ju ibland om att vi i västvärlden använder otroliga mängder vatten varje dag och att det mesta bara spolas rakt igenom. Jag har oftast inte funderat så mycket över detta, möjligen tänkt att jag åtminstone inte diskar under rinnande vatten. Men nu har jag insett att jag faktiskt gör av med väldigt mycket vatten.

Orsaken till att jag fått tillfälle att upptäcka detta är att vi inte kan använda vårt köksavlopp. I onsdag upptäckte min hyresvärd att det droppade under vasken och sedan dess diskar vi i en balja (ganska liten egentligen). Jag har insett att jag förbrukar ungefär en balja vatten till att förbereda maten och mer än en till disk och städning efteråt. Sammanlagt blir det nog 20-25 liter. Då försöker jag dessutom att inte använda allt för mycket vatten eftersom det är jobbigt att bära i väg baljan till toaletten.

Min tanke är nu att jag ska försöka använda mindre vatten. Att inte skölja det diskade under rinnande vatten är min första idé, men jag skulle gärna vilja ha fler sätt att spara. Finns det någon som har tips?

Kommentera

