Loppisfynd

Nästan varje lördag är det stor loppmarknad på parkeringsplatsen vid Olympiaparken här i München (och säkert på 10 ställen till). Eftersom jag bor mindre än en kilometer därifrån har en tur dit fått bli ett lördagsnöje för mig. Hittills har jag varit där tre gånger och varje gång har jag kommit hem med garn. Mer hade det kunnat bli, speciellt idag var det många som hade garn, även om det inte direkt var fingarn.

Jag har varit på väldigt få loppmarknader i Sverige, men jag gissar att utbuden nog liknar varandra. Här finns åtminstone dels de som säljer ”nya” saker och de som har speciella kategorier till salu (elektronik, stolar, skivor eller tv-spel) och dels de som har städat i förrådet hemma och säljer det de inte vill ha. Kläder, leksaker, porslin, skivor, böcker (väldigt mycket kokböcker!) osv. Bland de sistnämnda har jag hittat garnet. Mest är det sånt som blivit över vid någon stickning och sedan hittats i förrådet när intresset försvunnit. Dock såg jag några som sålde ”garnförpackningar” med många nystan av samma sort och färg.

Mina garnfynd då? Det ljusblå är en blandning av alpacka och ull, ungefär 200 g för 3 €. Jag vet inte om jag tycker om färgen till mig själv, men jag kanske kan sticka något till någon vän. Det mörkblå är bomullsstrumpgarn och var från början två nystan (för 0,50 €), men jag har redan huggit in på det andra. En virkad väska är det på väg att bli. Det sista är dagens fynd för 2,50 €: Ett ”Sticka strumpor”-set innehållandes garn, stickor och instruktionsbok. Några trevliga mönster fanns det i boken.

Jag är dessutom inte den enda som fyndat på loppis den senaste tiden: Fröken C har också varit ute och tar dessutom finare bilder på sina fynd än vad jag gör.

One thought on “Loppisfynd

  1. Ping: Blått garn « Lite Av Varje

Kommentera

