Enkel klänning

Till sist blev min enkla klänning så klar i veckan innan jag åkte till München. Det som fördröjde den på slutet var en del små detaljer som krånglade och mitt allmänna uppstressade tillstånd. Men till slut lugnade jag mig och fick allt gjort.

Mönstret som jag följde är ett av mammas gamla från 1980-talet och eftersom det var utklippt antar jag att hon en gång sydde samma modell. De ändringar jag gjorde var att korta av kjolen och inte ha några fickor fram. Det sistnämnda för att jag inte hade tid. På mönsterbilden är klänningen även sydd i bara ett tyg. Jag ville dock utnyttja mitt fina mönstrade tyg i lagom mängd, varför jag gjorde ett avvikande ok.

En av de detaljer som krånglade var infodringarna i ärmhålen. Det borde inte varit så knepigt att få att ligga snyggt, men jag hade ovetandes gjort det krångligt. Det var nämligen så att jag sydde klänningen med ”invikt sömsmån” istället för sicksack. Detta var väldigt trevligt och fint överallt utom vid infodringarna där det blev väldigt tjockt och bökigt. Så det är en läxa jag lärt mig; använd sicksack på infodringar.

Jag tror att jag är nöjd med klänningen, men jag har inte hunnit använda den ännu. Möjligen är den lite väl snäv i kjolen, vilket jag antingen står ut med eller åtgärdar med en slits någonstans. En åtgärd som jag borde kunna fixa även nu i mitt symaskinslösa tillstånd.

3 thoughts on “Enkel klänning

  1. Ping: Me-Made-May: 13/5-19/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 27/5-31/5 | Lite Av Varje

  3. Ping: Pusselblus | Lite Av Varje

Kommentera

